Scouting in-kleuren 1985 - 1986

Kapoenen en Welpen Blankenberge
Jongverkenners Bocholt
Verkenners Vogezen

Omdat enkel Jan en Jotie als oudere leiding overbleven, begon het jaar in crisissfeer. Dirk en Guido werden als Oude paarden van stal gehaald, en deden een beroep op Mathieu en Kris van de scouts van Oudenaarde. Amand werd nog voor zijn inhuldiging als pastoor aangezocht als aalmoezenier en reageerde door zijn eigen jeugdbewegingsverleden enthousiast. Een dropping en een overzetboot over de Westerschelde gaven toegang tot het leidersweekend in Veere. Het oudjesfeest werd opgeluisterd door een professioneel danskoppel waar de mannen en vrouwen duidelijk verschillend op reageerden.

De kapoenen gingen met Mathieu op weekend naar Mater en Diggie, en de jongverkenners met Gunther en Nick naar Ronse. Johan en Peter startten hun leiderscarrière bij de welpen.

De verkenners hadden een waanzinnig jaar met Jan, Jotie en Kris. Op het Krisantijnenweekend in Oostende, met een doodsbrief op naam als uitnodiging, werden vliegers gemaakt en krabben gevangen. Op speleoweekend in Godinne bleef Jotie drie kwartier vastzitten in het beruchte koegat, en wou Jan rond de Maas lopen in de veronderstelling dat het om een vijver ging. Tijdens het driedaags vlottenweekend op de Semois bleef het kraaienest na een paar honderd meter hangen in een boom en ging het reservevlot met de tenten bij de eerste barrage overkop. De pastoor van Lacuisine moest na zijn avondmis het portaal leegscheppen als gevolg van de druipnatte bende. Op fietstocht in de Vogezen werd de bergprijs uitgereikt op de Col de la Schlucht.

Het dertigjarig bestaan bracht er veel volk, waaronder zeer veel oud-scouts, naar de OKD. In de stoet liepen tot verbazing van zowat iedereen echte olifanten. De scoutsmis werd geconcelebreerd door de aalmoezeniers Fobert, Leys en Durieu, en het Geuzenkoor dook voor het eerst op. Tijdens de toespraak van député Van Der Meiren kwam er plots een limousine het scoutsplein opgereden met een wuivende Koning Boudewijn, en het circus groeide onder regie van Remi Vandenbroecke uit tot een prachtig spektakel. 's Avonds speelde een gelegenheids-scoutsorkest.